Szent Anna Katolikus Óvoda és Általános Iskola
MUNKATERV
Zöld - munkacsoport
2025/2026-os tanév
Készítette: Vikor Ágnes
„Minden mindennel összefügg. Ami a Föld sorsa, az a fiainak is a sorsa…”
(Seattle indián törzsfőnök)
Iskolánk nevelőtestülete elkötelezett a környezeti nevelés és a fenntarthatóság pedagógiája iránt. Fontos feladatunknak tartjuk, hogy tanulóinkban kialakítsuk az igényt arra, hogy megismerjék az őket körülvevő közvetlen és tágabb környezetüket, megtanulják, hogy ők mit tehetnek környezetük védelméért. A környezeti nevelésen keresztül tudatosítjuk a problémákat, ráébresztjük a gyermekeket a természet szépségére. A program segíthet abban is, hogy felfedezzék a környezeti értékeken túl a személyes értékeiket is, és segíthet a tanulók önértékelésében és a problémákkal szembeni felelősség kialakításában.
Fenntarthatóság és környezetvédelem-munkacsoport tagjai:
· Nacsáné Rácz Erzsébet (gazdasági vezető)
· Vikor Ágnes (munkacsoport koordinálója, tanító és könyvtáros)
· Szűcs Ádám Éva (tanár – természetismeret és biológia)
· Csofcsics Erika (tanító és földrajz szakos tanár)
· Simityné Mészáros Judit (tanító és biológia szakos tanár)
· Mikó Zsuzsanna (testnevelés szakos)
· Nemes Brigitta (tanító és DÖK segítő felnőtt)
· Sódar Béla Balázs (testnevelés és technika szakos tanár)
A munkacsoport működésének legfontosabb célja , hogy a tanulók ne csak ismereteket szerezzenek, hanem kialakuljon bennük a felelős, környezettudatos magatartás, amely áthatja mindennapi döntéseiket és hozzájárul egy fenntarthatóbb jövőhöz.
1. Tudás és szemléletformálás
- Környezeti ismeretek átadása: a természeti rendszerek, az ökológiai folyamatok, a fenntartható fejlődés fogalmának megértése.
- Összefüggések felismerése: gazdasági, társadalmi és környezeti tényezők kapcsolatának bemutatása.
- Kritikus gondolkodás fejlesztése: a diákok tudják mérlegelni a fogyasztási szokások, energiafelhasználás, közlekedés és hulladéktermelés következményeit.
2. Értékek és attitűdök kialakítása
- Környezettudatosság erősítése: felelősségteljes hozzáállás a természeti erőforrásokhoz.
- Felelősségvállalás: tudatos döntések egyéni és közösségi szinten (pl. szelektív hulladékgyűjtés, víz- és energiatakarékosság).
- Empátia a természet és a jövő generációk iránt.
3. Készségek fejlesztése
- Problémamegoldás: gyakorlati megoldások keresése környezeti kihívásokra.
- Együttműködés: közös projektek, iskolai zöld programok (pl. faültetés, ökoiskolai kezdeményezések).
- Fenntartható életmód gyakorlati elemei: újrahasznosítás, komposztálás, tudatos vásárlás.
4. Aktív részvétel és cselekvés
- Iskolai környezet alakítása: zöld udvar, energiatakarékos megoldások, egészséges étkezési szokások.
- Közösségi felelősségvállalás: helyi környezetvédelmi akciókban, társadalmi kezdeményezésekben való részvétel.
- Hosszú távú szemlélet: a diákok életmódjukban és későbbi munkájukban is képviseljék a fenntarthatóság értékeit.
Megvalósítás feltételei:
A fenti célok megvalósításához a személyi, tárgyi feltételeket az iskola és az intézmény alapítványa közösen tudja biztosítani. A programok lebonyolításához minden esetben munkacsoportunk biztosít segítséget.
Az éves munkatervünk kiemelt feladatai között szerepel a környezeti nevelés, melynek során a gyerekeket felkészítjük környezetük megismerésére, megóvására, tapasztalataik feldolgozására, valamint az élő és élettelen természet érdekeit is figyelembe vevő cselekvésre.
A fenntarthatóságra nevelés céljainak megvalósulását szem előtt tartva szervezzük a tanórán kívüli tevékenységeinket elsősorban a környezetvédelmi jeles napok mentén, illetve a különböző témahetekhez kapcsolódóan.
A környezeti nevelés és a fenntarthatóságra nevelés megvalósításához szükséges módszertani kultúránkat folyamatosan fejlesztjük a különböző szakmai napokon, előadásokon, podcastokon, jelenléti vagy online továbbképzéseken megszerzett ismeretek átadásával.
Megvalósítás színterei:
1. Munkacsoportunk feladataként nem egy környezetvédelmi faliújságot készít, hanem az intézmény területére, röplapokat és figyelemfelhívó plakátokat helyez ki az éppen aktuális hírekről vagy tudnivalókról.
2. A Diákönkormányzaton belül kialakítottunk egy Zöldkommandó nevű megmozdulást, akik időnként értékelik az osztályok rendjét, odafigyelnek, hogy egy-egy osztályból hány gyermek érkezik nem autóval, hanem más egyéb járművel, hogy megfelelően gondozzák a tanteremben a zöld növényeket, és lekapcsolják- e a villanyt távozáskor, odafigyelnek-e a tudatos szellőztetésre. A Zöldkommandó értékelését a rádióban hallhatják a gyerekek.
3. A könyvtár feladatai közé beépítettünk egy-egy olyan foglalkozást, melynek célja, hogy a gyerekek a szabadidejükben letegyék az okoseszközöket és könyvet, vagy újságot olvassanak, illetve az iskolarádióban is megemlékezzünk a jeles környezetvédelmi napokról.
4. Ragadjunk meg minden alkalmat a mozgásra!
Egészen kiskorban meg kell szerettetnünk a gyerekekkel a sportot, a mozgást, amely egy egészséges társadalom alapköve, különösen ebben a vírusok körül forgó világunkban. Alapvető cél, hogy a mozgás a mindennapok része legyen. Vállalunk egy autómentes napot, amikor mindenkit arra bíztatunk, hogy közlekedjen gyalogosan, kerékpárral vagy egyéb járművel.
Munkacsoportunk lényege, hogy a gyerekek minél több mozgáshoz, aktív tevékenységhez jussanak a tanítási nap során – nemcsak testnevelés órán, hanem tanórák közötti szünetekben, tanulás közben, sőt akár otthon is. Ez szorosan összekapcsolható a fenntarthatóságra és környezetvédelemre nevelés céljaival, hiszen:
Egészséges életmód – fenntartható életmód
· Mozgás, sport és természetben töltött idő → testi-lelki egészség, ami hosszú távon fenntarthatóbb életminőséget eredményez.
Környezettudatos közlekedés
· Aktív iskolába járás (gyalog, kerékpárral, rollerrel) csökkenti az autóhasználatot, így a légszennyezést is.
Természeti környezethez való kötődés
· Szabadtéri foglalkozások, tanórák a parkban vagy udvaron → erősítik a természet iránti tiszteletet és a környezeti felelősségvállalást.
Közösségi élmény, együttműködés
· Zöld játékok, mozgásos feladatok → közösségformáló hatás, amely segíti a társadalmi fenntarthatóságot.
5. E tanévtől csatlakokztunk az „Erdő az iskolában” mozgalomhoz, mely pontosan azt a szemléletet erősíti, amit az erdőpedagógia képvisel: élményszerű tanulást, a természet szeretetét és a fenntarthatósági értékek közvetítését.
Mit ad a gyerekeknek?
· Érzelmi kötődés az erdőhöz – nemcsak tanulnak róla, hanem személyes élményeik lesznek.
· Felelősségvállalás – megértik, hogy a fák, erdők megőrzése közös ügy.
· Fenntarthatósági szemlélet – láthatják, hogyan kapcsolódik az erdő megóvása a jövőjükhöz (pl. klímavédelem, oxigéntermelés, biodiverzitás).
· Aktív cselekvés – virágültetés, szemétszedés, madáretetés, természetvédelmi akciók révén részeseivé válnak a környezet védelmének.
Hogyan kapcsolódhat az oktatáshoz?
· mesék, játékok, kézműves foglalkozások (pl. falevél-lenyomatok, erdei mesenap).
· Tantárgyi beépítés:
o Környezetismeret / biológia → növény- és állatvilág.
o Földrajz → erdők szerepe a klímában.
o Matematika → faültetések számítása, erdőterület mérése.
o Irodalom → erdőhöz kapcsolódó versek, népmesék.
o Rajz/technika → erdei motívumok, természetes anyagok felhasználása.
o Fizika → energiatakarékosság
Közösségi hatás:
· Iskolai identitás erősítése: az egész intézmény egy közös ügyért dolgozik.
· Szülők bevonása: családi kirándulások, virágültetési napok.
· Kapcsolódás helyi közösségekhez: együttműködés erdészekkel, természetvédelmi szervezetekkel.
A környezeti nevelés színterei az iskolánkban egy éves programtervbe foglalva
ESEMÉNYNAPTÁR
|
Hónap |
Esemény |
Határidő Felelős |
Résztvevők Indikátorok |
Az esemény beszámolója |
|
Szeptember |
Tantestületünk közös túrán vett részt Szekszárdon, Sötétvölgyben |
KE és VÁ |
teljes tantestület |
Link |
|
A munkacsoport megalakulása. A munkaterv feladatainak áttekintése, véglegesítése és egyeztetése a DÖK-kel. |
09.12. VÁ |
DÖK |
Link |
|
|
Szelektív (papír, műanyag) hulladékgyűjtők elhelyezése.
Használt sütőolaj, elem- és akku gyűjtő kihelyezése. |
09.08. SZÁÉ |
technikai dolgozók segítségével |
Link |
|
|
Szüreti Expo-ra terménykiállítás összeállítása (kézműves darabok előállítása termésekből) |
09.12. SBB |
|
Link |
|
|
Zöldkommandó szervezése, feladatainak meghatározása. |
09.22. VÁ és NB |
DÖK |
Link |
|
|
Állatvédelmi témahét (Állatok világnapja alkalmából kiállítás készítése, gyűjtés a kelebiai kutyamenhely részére, fotókiállítás bemutató gyerekek kiskedvenceiről) |
09.23-tól. SMJ |
diákok és szülő |
Link |
|
|
Szent Anna Projekt-nap és az Európai Sport hét és Diáksport napja |
09.26. |
AMK és FMK |
Link |
|
|
Október Ü |
Állatvédelmi témahét zárónapja Állatok világnapja (október 4.) alkalmából kutyás bemutató és előadás a JAMI |
10.04. SMJ |
iskola tanulói és szülők |
Link |
|
Szakvezetéses séta az őszi erdőben. |
pontos időpont egyeztetés alatt CSE + egy helyi erdész |
alsós diákok és szülők |
Link |
|
|
Őszi kerti napok. Kerti munkálatok az őszi kertben, almaszüret a közeli almáskertben, illetve kerti munkálatok az alapítványunk tanyájának kertjében, komposztáló összeállítása |
SZÁÉ pontos időpont egyeztetés alatt |
5-6 évfolyam |
Link |
|
|
Aktív közlekedés hete – Gurul a suli |
10-13-17 MZS |
iskola minden tanulója és dolgozója |
Link |
|
|
Lelki egészség világnapja |
10.10 |
|
Link |
|
|
Borotai búcsú alkalmából kerékpáros zarándoklat szervezése |
10.18. MZS |
|
Link |
|
|
Csatlakozás a városi „Pörögj Jánoshalma” elnevezésű ünnepi kerékpártúrához (23 km) |
10.23 VÁ |
|
Link |
|
|
November |
„Egészségnevelési témahét” kiemelt figyelemmel az egészséges táplálkozásra megszervezése, lebonyolítása |
11.17- 21. MZS és VÁ bevonva az élelmezésvezetőt is. |
|
Link |
|
December |
Gondoskodjunk a madarakról! A madáretetés szabályainak ismertetése, madáretetők kihelyezése és feltöltése élelemmel. Madármegfigyelés.
|
SBB és SMJ és SZÁÉ |
|
Link |
|
Január |
Az év élőlényeinek bemutatása kihelyezett posztereken. |
CSE |
|
Link |
|
Fejfrissítő hét Jobban figyeljünk a tanórák keretében is a mozgásra, aktivitásra, annak érdekében, hogy javuljon a koncentrációs képesség |
01.26-30 |
|
Link |
|
|
Az I. félév munkájának értékelése, beszámolók. A II. félév zöld programjainak egyeztetése. |
Munkacsoport |
nevelőtestület |
Link |
|
|
Február |
Bogárhotelek készítése technika és vizuális kultúra órákon. |
|
|
Link |
|
Mindenki másként egyforma- filmvetítés a filmklubban |
|
|
Link |
|
|
Fenntartható farsang: Jutalmazzuk azokat a gyerekeket, akik saját készítésű jelmezben vonulnak fel, vagy esetleg valami hulladékot is felhasználnak a jelmezük elkészítésénél. A farsangi büfé része lesz a zöldség és gyümölcs bár |
|
|
Link |
|
|
Március |
Fogyasztóvédelmi tudatosságra nevelés a mindennapi életre nevelés keretében. |
FMK |
|
Link |
|
Víz világnapja (március 22.): víz-kvíz, játékos vetélkedő szervezése és vízbár, a tudatos vízfogyasztás hete (kék kód, vagyis mindenki visel valami kéket a ruházatán) |
2026.03.22 SMJ |
|
Link |
|
|
Digitális témahét : digitális mozgásra ösztönző eszközök használata versenyszerűen (lépésszámláló és kalóriaszámlálás) MILLIÓ LÉPÉS |
MZS és SBB |
|
Link |
|
|
Április |
Fenntarthatósági témahét szervezése és lebonyolítása. Nyitó tanóra, szemétszedés, a télen készített bogárhotelek kihelyezése
Föld napja (április 22.): zöld kód (minden gyermek valami zöld színt visel a ruházatán), virágültetés (közösen virágosítjuk az iskolánk udvarát, mindenki hoz egy-egy virágos növényt vagy fűszernövényt a kertünkhöz, ekkor használjuk fel az ősszel készített komposztot), rádiós műsor |
04.07- 11.
|
|
Link |
|
Május |
Madarak és fák napja (május 10.). Kiemelt figyelem az év fájának és az év madarának. |
|
|
Link |
|
Szikla- és fűszerkert megismerése, gondozása. |
|
|
Link |
|
|
DÖK nap és gyereknap |
május 29 NB és VÁ |
|
Link |
|
|
Június |
Környezetvédelmi világnap (június 5.) – megemlékezés a rádóban. Az év környezetvédelmi tevékenységeinek összegzése a gyerekek számára. Éves munka értékelése, beszámolók elkészítése. |
VÁ |
|
Link |
|
Az év során folyamatos: - a tantermek esztétikus berendezése, dekorálása - kampányszerűen gyűjtjük a petpalackokat, melyeket az intézmény alapítványa javára a RE pontokhoz visszavisszük - szelektív hulladékgyűjtés - környezetünkre való odafigyelés, rend megtartása - víz- és áramtakarékosság - papírral való takarékoskodás - kampányszerű papírgyűjtés a MOHU -n keresztül - pozitív értékrend, egészséges életvitel iránti igény alakítása - törekszünk az élelmiszerpazarlás elkerülésére - a sport egészségmegőrző szerepének tudatosítása - rádiós megemlékezések jeles napokról - elhasznált sütőolaj és elemek gyűjtése - zöldkommandó működtetése - az osztályokban elhelyezett zöld növények gondozása - esővíz újra hasznosítása - tudatos ivóvízfogyasztásra nevelés |
||||
