Iskola

Zöld munkacsoport

 

Szent Anna Katolikus Óvoda és Általános Iskola

 

MUNKATERV

 

Zöld - munkacsoport
2025/2026-os tanév

 

Készítette: Vikor Ágnes


„Minden mindennel összefügg. Ami a Föld sorsa, az a fiainak is a sorsa…”

(Seattle indián törzsfőnök)

 

 


 

Iskolánk nevelőtestülete elkötelezett a környezeti nevelés és a fenntarthatóság pedagógiája iránt. Fontos feladatunknak tartjuk, hogy tanulóinkban kialakítsuk az igényt arra, hogy megismerjék az őket körülvevő közvetlen és tágabb környezetüket, megtanulják, hogy ők mit tehetnek környezetük védelméért. A környezeti nevelésen keresztül tudatosítjuk a problémákat, ráébresztjük a gyermekeket a természet szépségére. A program segíthet abban is, hogy felfedezzék a környezeti értékeken túl a személyes értékeiket is, és segíthet a tanulók önértékelésében és a problémákkal szembeni felelősség kialakításában.

 

 

Fenntarthatóság és környezetvédelem-munkacsoport tagjai:

 

·         Nacsáné Rácz Erzsébet (gazdasági vezető)

·         Vikor Ágnes (munkacsoport koordinálója, tanító és könyvtáros)

·         Szűcs Ádám Éva (tanár – természetismeret és biológia)

·         Csofcsics Erika (tanító és földrajz szakos tanár)

·         Simityné Mészáros Judit (tanító és biológia szakos tanár)

·         Mikó Zsuzsanna (testnevelés szakos)

·         Nemes Brigitta (tanító és DÖK segítő felnőtt)

·         Sódar Béla Balázs (testnevelés és technika szakos tanár)

 

A munkacsoport működésének legfontosabb célja , hogy a tanulók ne csak ismereteket szerezzenek, hanem kialakuljon bennük a felelős, környezettudatos magatartás, amely áthatja mindennapi döntéseiket és hozzájárul egy fenntarthatóbb jövőhöz.

 

1. Tudás és szemléletformálás

  • Környezeti ismeretek átadása: a természeti rendszerek, az ökológiai folyamatok, a fenntartható fejlődés fogalmának megértése.
  • Összefüggések felismerése: gazdasági, társadalmi és környezeti tényezők kapcsolatának bemutatása.
  • Kritikus gondolkodás fejlesztése: a diákok tudják mérlegelni a fogyasztási szokások, energiafelhasználás, közlekedés és hulladéktermelés következményeit.

2. Értékek és attitűdök kialakítása

  • Környezettudatosság erősítése: felelősségteljes hozzáállás a természeti erőforrásokhoz.
  • Felelősségvállalás: tudatos döntések egyéni és közösségi szinten (pl. szelektív hulladékgyűjtés, víz- és energiatakarékosság).
  • Empátia a természet és a jövő generációk iránt.

3. Készségek fejlesztése

  • Problémamegoldás: gyakorlati megoldások keresése környezeti kihívásokra.
  • Együttműködés: közös projektek, iskolai zöld programok (pl. faültetés, ökoiskolai kezdeményezések).
  • Fenntartható életmód gyakorlati elemei: újrahasznosítás, komposztálás, tudatos vásárlás.

4. Aktív részvétel és cselekvés

  • Iskolai környezet alakítása: zöld udvar, energiatakarékos megoldások, egészséges étkezési szokások.
  • Közösségi felelősségvállalás: helyi környezetvédelmi akciókban, társadalmi kezdeményezésekben való részvétel.
  • Hosszú távú szemlélet: a diákok életmódjukban és későbbi munkájukban is képviseljék a fenntarthatóság értékeit.

 

 

Megvalósítás feltételei:

 

A fenti célok megvalósításához a személyi, tárgyi feltételeket az iskola és az intézmény alapítványa közösen tudja biztosítani. A programok lebonyolításához minden esetben munkacsoportunk biztosít segítséget.

Az éves munkatervünk kiemelt feladatai között szerepel a környezeti nevelés, melynek során a gyerekeket felkészítjük környezetük megismerésére, megóvására, tapasztalataik feldolgozására, valamint az élő és élettelen természet érdekeit is figyelembe vevő cselekvésre.

 

A fenntarthatóságra nevelés céljainak megvalósulását szem előtt tartva szervezzük a tanórán kívüli tevékenységeinket elsősorban a környezetvédelmi jeles napok mentén, illetve a különböző témahetekhez kapcsolódóan.

A környezeti nevelés és a fenntarthatóságra nevelés megvalósításához szükséges módszertani kultúránkat folyamatosan fejlesztjük a különböző szakmai napokon, előadásokon, podcastokon, jelenléti vagy online továbbképzéseken megszerzett ismeretek átadásával.

 

Megvalósítás színterei:

1.      Munkacsoportunk feladataként nem egy környezetvédelmi faliújságot készít, hanem az intézmény területére, röplapokat és figyelemfelhívó plakátokat helyez ki az éppen aktuális hírekről vagy tudnivalókról.

2.      A Diákönkormányzaton belül kialakítottunk egy Zöldkommandó nevű megmozdulást, akik időnként értékelik az osztályok rendjét, odafigyelnek, hogy egy-egy osztályból hány gyermek érkezik nem autóval, hanem más egyéb járművel, hogy megfelelően gondozzák a tanteremben a zöld növényeket, és lekapcsolják- e a villanyt távozáskor, odafigyelnek-e a tudatos szellőztetésre. A Zöldkommandó értékelését a rádióban hallhatják a gyerekek.

3.      A könyvtár feladatai közé beépítettünk egy-egy olyan foglalkozást, melynek célja, hogy a gyerekek a szabadidejükben letegyék az okoseszközöket és könyvet, vagy újságot olvassanak, illetve az iskolarádióban is megemlékezzünk a jeles környezetvédelmi napokról.

4.      Ragadjunk meg minden alkalmat a mozgásra!

Egészen kiskorban meg kell szerettetnünk a gyerekekkel a sportot, a mozgást, amely egy egészséges társadalom alapköve, különösen ebben a vírusok körül forgó világunkban. Alapvető cél, hogy a mozgás a mindennapok része legyen. Vállalunk egy autómentes napot, amikor mindenkit arra bíztatunk, hogy közlekedjen gyalogosan, kerékpárral vagy egyéb járművel.

Munkacsoportunk lényege, hogy a gyerekek minél több mozgáshoz, aktív tevékenységhez jussanak a tanítási nap során – nemcsak testnevelés órán, hanem tanórák közötti szünetekben, tanulás közben, sőt akár otthon is. Ez szorosan összekapcsolható a fenntarthatóságra és környezetvédelemre nevelés céljaival, hiszen:

Egészséges életmód – fenntartható életmód

·         Mozgás, sport és természetben töltött idő → testi-lelki egészség, ami hosszú távon fenntarthatóbb életminőséget eredményez.

Környezettudatos közlekedés

·         Aktív iskolába járás (gyalog, kerékpárral, rollerrel) csökkenti az autóhasználatot, így a légszennyezést is.

Természeti környezethez való kötődés

·         Szabadtéri foglalkozások, tanórák a parkban vagy udvaron → erősítik a természet iránti tiszteletet és a környezeti felelősségvállalást.

Közösségi élmény, együttműködés

·         Zöld játékok, mozgásos feladatok → közösségformáló hatás, amely segíti a társadalmi fenntarthatóságot.

5.      E tanévtől csatlakokztunk az „Erdő az iskolában” mozgalomhoz, mely pontosan azt a szemléletet erősíti, amit az erdőpedagógia képvisel: élményszerű tanulást, a természet szeretetét és a fenntarthatósági értékek közvetítését.

 

 

Mit ad a gyerekeknek?

·         Érzelmi kötődés az erdőhöz – nemcsak tanulnak róla, hanem személyes élményeik lesznek.

·         Felelősségvállalás – megértik, hogy a fák, erdők megőrzése közös ügy.

·         Fenntarthatósági szemlélet – láthatják, hogyan kapcsolódik az erdő megóvása a jövőjükhöz (pl. klímavédelem, oxigéntermelés, biodiverzitás).

·         Aktív cselekvés – virágültetés, szemétszedés, madáretetés, természetvédelmi akciók révén részeseivé válnak a környezet védelmének.

Hogyan kapcsolódhat az oktatáshoz?

·         mesék, játékok, kézműves foglalkozások (pl. falevél-lenyomatok, erdei mesenap).

·         Tantárgyi beépítés:

o    Környezetismeret / biológia → növény- és állatvilág.

o    Földrajz → erdők szerepe a klímában.

o    Matematika → faültetések számítása, erdőterület mérése.

o    Irodalom → erdőhöz kapcsolódó versek, népmesék.

o    Rajz/technika → erdei motívumok, természetes anyagok felhasználása.

o    Fizika → energiatakarékosság

Közösségi hatás:

·         Iskolai identitás erősítése: az egész intézmény egy közös ügyért dolgozik.

·         Szülők bevonása: családi kirándulások, virágültetési napok.

·         Kapcsolódás helyi közösségekhez: együttműködés erdészekkel, természetvédelmi szervezetekkel.

 

 

A környezeti nevelés színterei az iskolánkban egy éves programtervbe foglalva

ESEMÉNYNAPTÁR

 

 

Hónap

Esemény

Határidő Felelős

Résztvevők Indikátorok

Az esemény beszámolója

Szeptember

Tantestületünk közös túrán vett részt Szekszárdon, Sötétvölgyben

KE és VÁ

teljes tantestület

Link

A munkacsoport megalakulása.

A munkaterv feladatainak áttekintése, véglegesítése és egyeztetése a DÖK-kel.

09.12.

DÖK

Link

Szelektív (papír, műanyag) hulladékgyűjtők elhelyezése.

 

Használt sütőolaj, elem- és akku gyűjtő kihelyezése.

09.08.

SZÁÉ

technikai dolgozók segítségével

Link

Szüreti Expo-ra terménykiállítás összeállítása (kézműves darabok előállítása termésekből)

09.12.

SBB

 

Link

Zöldkommandó szervezése, feladatainak meghatározása.

09.22.

VÁ és NB

DÖK

Link

Állatvédelmi témahét (Állatok világnapja alkalmából kiállítás készítése, gyűjtés a kelebiai kutyamenhely részére, fotókiállítás bemutató gyerekek kiskedvenceiről)

09.23-tól.

SMJ

diákok és szülő

Link

Szent Anna Projekt-nap és az Európai Sport hét és Diáksport napja

09.26.

AMK és FMK

Link

Október

Ü

Állatvédelmi témahét zárónapja

Állatok világnapja (október 4.)

alkalmából kutyás bemutató és előadás a JAMI

10.04.

SMJ

iskola tanulói és szülők

Link

Szakvezetéses séta az őszi erdőben.

pontos időpont egyeztetés alatt

CSE + egy helyi erdész

alsós diákok és szülők

Link

Őszi kerti napok.

Kerti munkálatok az őszi kertben, almaszüret a közeli almáskertben, illetve kerti munkálatok az alapítványunk tanyájának kertjében, komposztáló összeállítása

SZÁÉ

pontos időpont egyeztetés alatt

5-6 évfolyam

Link

Aktív közlekedés hete – Gurul a suli

10-13-17

MZS

iskola minden tanulója és dolgozója

Link

Lelki egészség világnapja

10.10

 

Link

Borotai búcsú alkalmából kerékpáros zarándoklat szervezése

10.18.

MZS

 

Link

Csatlakozás a városi „Pörögj Jánoshalma” elnevezésű ünnepi kerékpártúrához (23 km)

10.23

 

Link

November

„Egészségnevelési témahét” kiemelt figyelemmel az egészséges táplálkozásra megszervezése, lebonyolítása

11.17- 21.

MZS és VÁ bevonva az élelmezésvezetőt is.

 

Link

December

Gondoskodjunk a madarakról!

A madáretetés szabályainak ismertetése, madáretetők

kihelyezése és feltöltése élelemmel.

Madármegfigyelés.

 

SBB és SMJ és SZÁÉ

 

Link

Január

Az év élőlényeinek bemutatása kihelyezett posztereken.

CSE

 

Link

Fejfrissítő hét

Jobban figyeljünk a tanórák keretében is a mozgásra, aktivitásra, annak érdekében, hogy javuljon a koncentrációs képesség

01.26-30

 

Link

Az I. félév munkájának értékelése, beszámolók.

A II. félév zöld programjainak egyeztetése.

Munkacsoport

nevelőtestület

Link

Február

Bogárhotelek készítése technika és vizuális kultúra órákon.

 

 

Link

Mindenki másként egyforma- filmvetítés a filmklubban

 

 

Link

Fenntartható farsang: Jutalmazzuk azokat a gyerekeket, akik saját készítésű jelmezben vonulnak fel, vagy esetleg valami hulladékot is felhasználnak a jelmezük elkészítésénél.

A farsangi büfé része lesz a zöldség és gyümölcs bár

 

 

Link

Március

Fogyasztóvédelmi tudatosságra nevelés a mindennapi életre nevelés keretében.

FMK

 

Link

Víz világnapja (március 22.): víz-kvíz, játékos vetélkedő szervezése és vízbár, a tudatos vízfogyasztás hete

(kék kód, vagyis mindenki visel valami kéket a ruházatán)

2026.03.22

SMJ

 

Link

Digitális témahét : digitális mozgásra ösztönző eszközök használata versenyszerűen

(lépésszámláló és kalóriaszámlálás) MILLIÓ LÉPÉS

MZS és SBB

 

Link

Április

Fenntarthatósági témahét

szervezése és lebonyolítása.

Nyitó tanóra, szemétszedés, a télen készített bogárhotelek kihelyezése

 

Föld napja (április 22.): zöld kód (minden gyermek valami zöld színt visel a ruházatán), virágültetés (közösen virágosítjuk az iskolánk udvarát, mindenki hoz egy-egy virágos növényt vagy fűszernövényt a kertünkhöz, ekkor használjuk fel az ősszel készített komposztot), rádiós műsor

04.07- 11.

 

 

Link

Május

Madarak és fák napja (május 10.).

Kiemelt figyelem az év fájának és az év madarának.

 

 

Link

Szikla- és fűszerkert megismerése, gondozása.

 

 

Link

DÖK nap és gyereknap

május 29

NB és VÁ

 

Link

Június

Környezetvédelmi világnap (június 5.) – megemlékezés a rádóban. Az év környezetvédelmi tevékenységeinek összegzése a gyerekek számára.

Éves munka értékelése, beszámolók elkészítése.

 

Link

  Az év során folyamatos:

  -                a tantermek esztétikus berendezése, dekorálása

  -                kampányszerűen gyűjtjük a petpalackokat, melyeket az intézmény alapítványa javára a RE pontokhoz visszavisszük

  -                szelektív hulladékgyűjtés

  -                környezetünkre való odafigyelés, rend megtartása

  -                víz- és áramtakarékosság

  -                papírral való takarékoskodás

  -                kampányszerű papírgyűjtés a MOHU -n keresztül

  -                pozitív értékrend, egészséges életvitel iránti igény alakítása

  -                törekszünk az élelmiszerpazarlás elkerülésére

  -                a sport egészségmegőrző szerepének tudatosítása

  -                rádiós megemlékezések jeles napokról

  -                elhasznált sütőolaj és elemek gyűjtése

  -                zöldkommandó működtetése

  -                az osztályokban elhelyezett zöld növények gondozása

  -                esővíz újra hasznosítása

  -                 tudatos ivóvízfogyasztásra nevelés

 

Közösségi média

© 2025 Szent Anna Katolikus Óvoda és Általános Iskola Készítette: Matricadiszkont

Keresés